söndag 8 juni 2008

Prenumerera på bloggar

Efter en förfrågan kommer här en beskrivning på hur man kan "prenumerera" på sina favoritbloggar och se när de uppdateras. Jag är ingen expert på detta men ska förklara det jag kan. Det finns olika varianter och jag kommer att beskriva två av dem. Skräms inte bort av den långa beskrivningen, det är inte så svårt. Det kan ju också se olika ut på olika datorer, men jag hoppas beskrivningen ska fungera även på era.
------------------------------------------------------
För den första varianten krävs att du har någon form av konto inom google, dvs gmail, blogspot m.fl. Har du inte det och vill ha det går det att registrera det gratis.

Gå in på www. google.se. Tryck på logga in längst upp i högra hörnet.


Fyll i email (alternativt användarnamn på blogspot) och ditt lösenord. Tryck logga in.


Tryck på iGoogle uppe till höger.


iGoogle är din egen sida på google där du bland annat kan ha prenumerantioner på bloggar. Här ser ni min sida där jag har gjort olika flikar för olika saker. Under flikarna lägger man själv in vad man vill ha. Hur många flikar man vil ha bestämmer man själv. Här kommer dina prenumerationer sedan att hamna och du kan anpassa din sida som du vill ha den.


Su kan även på den förrförra sidan istället för att trycka på iGoogle trycka på mitt konto och får då upp alla dina grejjer på Google, ex mail, blogg... Där kan du klicka dig vidare till ditt iGoogle, mail, blogg eller vad du vill.


Så hur gör man då för att få sina favoritbloggar till sitt iGoogle? Jo, när du är inne på en blogg som du vill spara bland dina favoriter letar du reda på ett ställe där det står atom eller rss någonstans på bloggen. Det kan också vara en orange fyrkant med två rundade streck på. Nedan på min sida står det Prenumerera på inlägg: atom längst ner under alla inlägg. Det kan också finnas i spalten bland länkarna. Tryck på atom eller rss.


Du kommer till den här sidan och kollar då så att det står google reader i fönstret och trycker sedan prenumerera.


Tryck sedan på Add to Google homepage.


Bloggen hamnar sedan på din iGoogle-sida. Där kan du sedan flytta den (trycka, släpa, släpp) dit du vill ha den på den sidan eller mellan olika flikar (vill du ha fler flickar trycker du på ny flik).


Det var versionen med Google-konto. Fördelen med den är att du ser alla bloggar framför dig med de senaste inläggen och länkarna ändrar färg när du har varit inne på den så att du vartefter ser när de har blivit uppdaterade.
--------------------------------------------------
Om du inte har ett Google-konto kan du använda rss-prenumeration. Jag använder inte själv det sättet men jag hoppas att min beskrivning ska funka. Du gör såhär:

Gå in på bloggen som du vill lägga till som favorit. Leta reda på ett ställe där det står atom eller rss någonstans på bloggen. Det kan också vara en orange fyrkant med två rundade streck på. Nedan på min sida står det Prenumerera på inlägg: atom längst ner under alla inlägg. Det kan också finnas i spalten bland länkarna. Tryck på atom eller rss.


Du kommer till denna sida. Välj i rullningslisten aktiva bokmärken och tryck prenumerera.


Du får upp rutan "lägg till aktivt bokmärke". Kolla att det är det namnet du vill ha för bloggen och tryck ok.


Du hittar sedan bloggen under bokmärken och bokmärkesfältsmapp. Där kan du välja att se de senast uppdaterade under senaste nytt eller på respektive blogg.


Det går också att trycka direkt på den orangea ikonen (där det står senaste nytt) längst ner till vänster på aktivitetsmenyn för att få upp senaste nytt.

--------------------------------------------------------

Jag hoppas att ni förstår hur det funkar och att nu får det att fungera. Hör av er om ni har några frågor eller om min beskrivning inte verkar stämma. Lycka till!

Inga kommentarer: